luni, 11 aprilie 2011

Criticile cinefile (Ștefan Panțiru) și indexul activității Clubului Cinefililor (Octavian Stoica)

*** Ștefan Panțiru este consecventul critic cinefil de la Receptări cinefile ieșene. Scrie de departe, din UK, despre filmele pe care le vede odată cu noi și face acest lucru de ceva vreme, revenindu-i practic un întreg departament cinefil. Nu refuză niciodată vreun schimb de păreri și are scaune în jur pentru alți doritori critici cinefili. Apropiindu-se ziua Clubului, Ștefan ne lasă să aruncăm o ocheadă în zona lui de lucru:

"Și fiindcă tot ați publicat multe poze de pe la munte și pe unde ați mai fost m-am gândit să vă trimit două poze de la filiala din UK - secția de critică.

Filmul îl văd odată cu voi, miercuri seara, dar cu două ore diferență (diferența de fus orar) și cu o săptămână în avans, după cum știți. Nu am proiector, folosesc un televizor de aici de la birou.

Pe urmă până în weekend urmează faza de documentare (de obicei acasă) în care încerc să aflu cam tot ce pot despre regizor și despre film din cărți, de pe internet, din reviste, DVD-uri șamd. Și încerc să găsesc sau să formulez o idee dominantă în legătură cu filmul care să mă convingă în primul rând pe mine.


Apoi, în faza a treia, de obicei duminica, revin la birou și scriu efectiv comentariul cu filmul alături. Uneori revăd filmul în întregime, alteori doar secvențe care mi s-au părut reprezentative. Tot în faza asta extrag și imaginile atunci când mi se par necesare.


Și fiindcă nu acopăr jumătate din comentariu povestind subiectul filmului (așa cum nu-mi place că fac multe comentarii) chiar pentru o singură pagină tot îmi dedic câteva ore bune până conturez ideea și până formulez textul (mai ales că nu am un talent extraordinar în ceea ce privește exprimarea și sunt într-o bătălie continuă cu limbajul).

Cam aceasta-i activitatea mea cinefilă de aici de pe insulă.
Mersi mult pentru filme și distracție plăcută miercuri la clătita festivă de după!"


**********************************************************************************

*** Octavian Stoica este partea masculină de cronicar a Clubului Cinefililor Iași (Daniela este cea feminină) și și-a luat o corvoadă serioasă pe spate: întocmirea unui index al activității cinefile (disponibil aici) de la început (2005) până acum (2011). Multă bătaie de cap, multe pătrățele de umplut cu informații, multe date de ordonat și făcute accesibile, dar Octavian a reușit să realizeze totul cu spiritul de treabă bine făcută. În consecință, datorită lui, puteți trece în revistă filmele și regizorii abordați la club, puteți consulta statisticile care se referă la țările de origine ale regizorilor din medalioanele lunare sau puteți chiar să vă inspirați în demersul propriu cinefil.



"Treaba-i bună, merge strună!", cum spune un cinefil mezin.

A consemnat cu mult drag și apreciere,
Daniela Abageru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu