Clubul Cinefililor, cu sprijinul Fundaţiei culturale "Timpul", vă aşteaptă la Casa de Cultură "Mihai Ursachi" a municipiului Iaşi să vizionaţi miercuri, 2 MARTIE 2011 de la ora 18.00, în cadrul unui medalion FRANK CAPRA:
"S-A ÎNTÂMPLAT ÎNTR-O NOAPTE"
("It happened one night", 1934 - alb/negru - 105 minute)
*subtitrare în română
(regizorul FRANK CAPRA)
(Clark Gable și...
...Claudette Colbert în filmul de 5 Oscar-uri...
S-a întâmplat într-o noapte (1934)
***Înainte de începerea filmului va fi difuzat scurt-metrajul realizat de regizorul Wim Wenders: Douăsprezece mile până la Trona (2002)(10 minute) inclus în Cu 10 minute mai bătrân: Trompeta (2002).
FRANK CAPRA
Frank Capra (Palermo, 19 mai 1897 – Los Angeles, 1991) este fiu de ţăran sicilian din Bisaquino. În 1903 emigrează, cu întreaga familie, în California, unde urmează un institut tehnic. Luptă, în timpul primului război mondial, în cadrul armatei americane. În cinematografie debutează ca operator, în 1918, la Studiourile Columbia. Apoi, este ajutor de regizor la o companie cinematografică din San Francisco, fiind atras de genul comic. Astfel, devine furnizorul de gaguri al lui Mack Sennett şi Harry Langdon. În această perioadă, firesc, se conturează şi se formează comicul său, un comic delicat, în tonuri uşoare. În 1923 realizează primul său film, un scurtmetraj după o poezie de Rudyard Kipling, intitulat Fultach Fisher’s Boarding House (Pensiunea lui Fisher).
Cu uşoare întreruperi, până în anul 1941, lucrează la Studiourile Columbia. Aici, el realizează filmele sale cele mai valoroase, a căror trăsătură dominantă este verva. Deceniul său cel mai fertil, bineînţeles, din punct de vedere estetic, este cel cuprins între anii 1927 şi 1936. Preferă forme foarte variate, subiecte diverse din viaţa aviatorilor şi a circului, din încleştarea războiului, arata interes pentru filmul poliţist. A excelat însă în “comedia psihologică”, o interpretă de excepţie fiind actriţa Barbara Stenwyck. Printr-un subtil joc al sentimentelor, prin pudoare, prin delicateţe, prin dialog, se reţine filmul din 1930, Ladies of Leisure (Dragostea unei femei pierdute), iar prin intimism, filmul Forbidden (Iluzii de fericire) din 1932. Cu dramatism interpretează Barbara Stenwyck rolul unei dactilografe pentru care iubirea pentru un bărbat însurat pare a fi o situaţie fără ieşire. Începe cu filmul The Miracle Woman, din 1933, o binevenită colaborare cu comediograful Robert Riskin.
Lipsit de monotonie, Frank Capra inovează în limitele aceleiaşi specii de comedie. Astfel, din 1934, prin It Happened One Night (S-a întâmplat într-o noapte) propune “comedia scânteietoare”, valoroasă prin situaţii imprevizibile, printr-un dialog proaspăt şi spontan. Un film dezinvolt, fluent, distins, şi premiile ne par şi acum meritorii, cu patru premii Oscar. Filmul din 1938, You Can 't Take It With You (Nu o poţi lua cu tine), a fost distins cu două premii Oscar. Este sprijinit de actori valoroşi. În timpul celui de-al doilea război mondial, ca majoritatea covârşitoare a cineaştilor, pleacă pe front, cu gradul de colonel, lucrând în cadrul serviciului cinematografic al SUA, unde realizează acel extraordinar documentar serial, structurat în şapte părţi (Preludiul războiului, 1942; Naziştii atacă, 1942; Cucerire prin dezbinare, 1943, în acest episod apărând, din sud-estul Europei, singurele imagini despre marea noastră tragedie, jefuirea străbunelor noastre teritorii, Basarabia, Bucovina cu ţinutul Herţei, şi Transilvania de Nord; Bătălia Angliei, 1941, Bătălia pentru Rusia, 1944; Bătălia pentru China, 1944, şi America intră în război, 1945), Why We Fight (De ce luptăm).
Dar în 1944, folosind ca sursă literară comedia lui Joseph Kesselring, realizează filmul Arsenic and Old Lace (Arsenic si dantelă veche), un film valoros, ca si următorul, o fabulă socială la limitele fantasticului, It’s a Wonderful Life (Este o viaţă minunată sau Ce minunată-i viaţa!) din 1946. Între 1952 şi 1957 realizează, pentru TV, patru documentare ştiinţifice. Decide să-şi întrerupă cariera, realizând, ca o zvâcnire, doar un “remake” în 1961, Pocketful of Miracles (Un buzunar doldora cu minuni sau Un buzunar plin de miracole), cu o impresionantă apariţie a Bettei Davis în rolul interpretat atunci de May Robson, în filmul din 1933, Doamnă pentru o zi (1933), cunoscut la noi şi sub titlul Aristocrată pentru o zi, care este însă un film minor. În 1971 publică o autobiografie pasională, Frank Capra: The Name above the Title. Acuzat de americani că ridiculizează, iar de nazişti că este cinic, prin intermediul “limbajului cinematografic”, libertatea şi democraţia, libertatea creaţiei au fost cuceririle lui.
John Ford spunea despre Frank Capra, el însuşi regizor de film: “Frank Capra este un om mare, deosebit, un mare american, este o sursă de inspiraţie pentru cei care cred în visul american”.
FRANK CAPRA
(prezentare realizată de criticul de film MIRCEA DUMITRESCU)
Cu uşoare întreruperi, până în anul 1941, lucrează la Studiourile Columbia. Aici, el realizează filmele sale cele mai valoroase, a căror trăsătură dominantă este verva. Deceniul său cel mai fertil, bineînţeles, din punct de vedere estetic, este cel cuprins între anii 1927 şi 1936. Preferă forme foarte variate, subiecte diverse din viaţa aviatorilor şi a circului, din încleştarea războiului, arata interes pentru filmul poliţist. A excelat însă în “comedia psihologică”, o interpretă de excepţie fiind actriţa Barbara Stenwyck. Printr-un subtil joc al sentimentelor, prin pudoare, prin delicateţe, prin dialog, se reţine filmul din 1930, Ladies of Leisure (Dragostea unei femei pierdute), iar prin intimism, filmul Forbidden (Iluzii de fericire) din 1932. Cu dramatism interpretează Barbara Stenwyck rolul unei dactilografe pentru care iubirea pentru un bărbat însurat pare a fi o situaţie fără ieşire. Începe cu filmul The Miracle Woman, din 1933, o binevenită colaborare cu comediograful Robert Riskin.
Lipsit de monotonie, Frank Capra inovează în limitele aceleiaşi specii de comedie. Astfel, din 1934, prin It Happened One Night (S-a întâmplat într-o noapte) propune “comedia scânteietoare”, valoroasă prin situaţii imprevizibile, printr-un dialog proaspăt şi spontan. Un film dezinvolt, fluent, distins, şi premiile ne par şi acum meritorii, cu patru premii Oscar. Filmul din 1938, You Can 't Take It With You (Nu o poţi lua cu tine), a fost distins cu două premii Oscar. Este sprijinit de actori valoroşi. În timpul celui de-al doilea război mondial, ca majoritatea covârşitoare a cineaştilor, pleacă pe front, cu gradul de colonel, lucrând în cadrul serviciului cinematografic al SUA, unde realizează acel extraordinar documentar serial, structurat în şapte părţi (Preludiul războiului, 1942; Naziştii atacă, 1942; Cucerire prin dezbinare, 1943, în acest episod apărând, din sud-estul Europei, singurele imagini despre marea noastră tragedie, jefuirea străbunelor noastre teritorii, Basarabia, Bucovina cu ţinutul Herţei, şi Transilvania de Nord; Bătălia Angliei, 1941, Bătălia pentru Rusia, 1944; Bătălia pentru China, 1944, şi America intră în război, 1945), Why We Fight (De ce luptăm).
Dar în 1944, folosind ca sursă literară comedia lui Joseph Kesselring, realizează filmul Arsenic and Old Lace (Arsenic si dantelă veche), un film valoros, ca si următorul, o fabulă socială la limitele fantasticului, It’s a Wonderful Life (Este o viaţă minunată sau Ce minunată-i viaţa!) din 1946. Între 1952 şi 1957 realizează, pentru TV, patru documentare ştiinţifice. Decide să-şi întrerupă cariera, realizând, ca o zvâcnire, doar un “remake” în 1961, Pocketful of Miracles (Un buzunar doldora cu minuni sau Un buzunar plin de miracole), cu o impresionantă apariţie a Bettei Davis în rolul interpretat atunci de May Robson, în filmul din 1933, Doamnă pentru o zi (1933), cunoscut la noi şi sub titlul Aristocrată pentru o zi, care este însă un film minor. În 1971 publică o autobiografie pasională, Frank Capra: The Name above the Title. Acuzat de americani că ridiculizează, iar de nazişti că este cinic, prin intermediul “limbajului cinematografic”, libertatea şi democraţia, libertatea creaţiei au fost cuceririle lui.
John Ford spunea despre Frank Capra, el însuşi regizor de film: “Frank Capra este un om mare, deosebit, un mare american, este o sursă de inspiraţie pentru cei care cred în visul american”.
Vă așteptăm în proaspăt renovata Sală "Diotima" să ne reluăm obiceiurile cinefile,
Echipa Clubul Cinefililor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu