Clubul Cinefililor, cu sprijinul Fundaţiei culturale "Timpul", vă aşteaptă la Casa de Cultură "Mihai Ursachi" a municipiului Iaşi să vizionaţi miercuri, 9 MARTIE 2011 de la ora 18.00, în cadrul unui medalion FRANK CAPRA:
"ARSENIC ȘI DANTELĂ VECHE"
("Arsenic and old lace", 1944 - alb/negru - 118 minute)
*subtitrare în română
(Cary Grant și Priscilla Lane)
(Cary Grant, Raymond Massey și Peter Lorre)
(regizorul Frank Capra supraveghind mersul filmărilor
într-o atmosferă asemeni comediei)
***Înainte de începerea filmului va fi difuzat scurt-metrajul realizat de regizorul Victor Erice: Linia vieții (2002)(10 minute) inclus în Cu 10 minute mai bătrân: Trompeta (2002).
Georges Sadoul scrie în cartea sa, Istoria cinematografului mondial (1957), despre un tip de comedie sofisticată, care presupune "adaptarea filmului vorbit în domeniul comicului, o soluție de renunțare la burlesc și pantomimă, atât de potrivite marelui mut, și de acceptare a umorului verbal și de situații comentate lingvistic". Dispare prin acestă transgresie obiectul-rege al comediei, adică circul, și comicul furnizat de Keaton, frațiii Marx, Stan și Bran, Harold Lloyd intră într-un declin în fața noii provocări cinematografice. Doar Charlie Chaplin reușește să supraviețuiască nestingherit și filmele cu personajul vagabond rămân în fruntea genului, care se orientează spre dramaturgia ce poate fi folosită integral prin apariția sunetului în film. George Sadoul vorbește despre o "zestre scenică la care revine filmul", căci teatrul se mută practic pe ecran cu tot ceea ce presupune el, nu doar decor și mimică.
Frank Capra vine în întâmpinarea proaspăt configuratei situații din cinematografie cu scenaristul Robert Riskin, cu care realizează S-a întâmplat într-o noapte. Acesta altoiește tipuri de comic într-o manieră subtilă, accentuând inteligența și ironia, sensurile figurate ale cuvintelor, lejeritatea scenică a personajelor pentru a obține ca efect sofisticarea, nu doar râsul. Desigur, termenii de comparație trebuiesc văzuți diacronic, în termeni evolutivi, căci filmul mut acoperă o perioadă din istorie, iar comedia vorbită începe alta, venită din necesitatea schimbării paradigmelor.
Arsenic și dantelă veche se încadrează perfect în acest tip de comedie sofisticată. Este un film axat aproape în totalitate pe comic de situație, de personaj și de limbaj, fiind solicitate din partea actorilor atât mișcarea scenică, dar și mimica, tonalitatea ironică de abordare a replicilor bazate pe jocuri de cuvinte aproape în totalitate. Capra nu folosește planul secund și totul se află la vedere, ca și cum ne-am afla pe o scenă, unde totul este deschis: prim-planurile sunt prezentate în succesiune, tehnica punând ea însăși în valoare comedia. Cum anume? Rămâne să stabiliți singuri miercuri, când vă așteptăm în Copou, în Sala Diotima.
Echipa Clubul Cinefililor.
Echipa Clubul Cinefililor.
Salutare,
RăspundețiȘtergereAm fost aseara in sala cand ati anuntat ca ati avea nevoie de cineva sa traduca din engleza, as fi interesat, dar as fi in extaz daca ar fi de tradus din engleza britanica, oricum... eu sunt interesat si vreau sa va dau o mana de ajutor, adresa mea de email e : davidniku@yahoo.com.
O zi buna.
Apreciez introducerea făcută filmului. Cred că nimerește bine caracteristicile esențiale ale lui Capra:
RăspundețiȘtergere- moștenește filmul mut
- se inspiră din teatru (dialog, continuitate narativă)
- creează o comedie sofisticată (ironie, dialog rapid etc.)
Mulțumesc, Ștefan! Nu am vrut să intru în prea multe detalii întrucât venea cronica ta și ar fi furnizat nuanțat alte aspecte de abordare. Am păstrat dimensiunea sintetică la ceea ce aveam de spus în privința acestui film și o să așteptăm ceea ce vei scrie la "Dl Smith se duce la Washington", deși se schimbă puțin registrul față de primele două filme.
RăspundețiȘtergereTimp fructuos prin UK!
Daniela Abageru.